Hoogeveen in 3D

                                           Een digitale stad door de eeuwen heen

 

INFO

Het project is ontstaan vanuit de wens om de binnenstad in verschillende jaargangen te modelleren, gegevens te verzamelen en vergeten herinneringen op te halen. De kracht zit in de details waarbij Virtueel Hoogeveen zich gelijk onderscheidt met de standaard stedelijke 3D visualisaties.  



NAVIGEREN DOOR DE TIJD

In eerste instantie was het de bedoeling om de binnenstad na te maken rond de zeventiger en tachtiger jaren, de tijd van mijn jeugd maar helaas. is er niet zoveel beeldmateriaal van deze periode. Naar aanleiding van het beeldenarchief heb ik besloten om vier jaargangen te maken. 1905, 1945, 1960 en 2019. 



GEBIED I

Het gebied rondom de hoofdstraatkerk is in de afgelopen jaren erg veranderd, het grote plein was vroeger intensief bebouwd. Vanaf die lokatie heb ik een buffer gemaakt van 200m rondom het plein en hier wil ik starten om te kijken wat mogelijk is om te modelleren.



ONTSLUITING

De grootste klus is het maken van de modellen, bijna elk gebouw heeft wel een ander uiterlijk per jaargang. Na deze fase ga ik eerst animaties maken die de veranderingen door de tijd heen laten zien. De volgende stap is de modellen verwerken in een game zodat je virtueel door de omgeving kunt navigeren, dit is goed te ontsluiten via een website zodat bezoekers van de site  zelf virtueel door de binnenstad kunnen lopen. De laatste fase is AR (Augmented Reality) waarbij je de werkelijke wereld gaat combineren met de virtuele wereld,  denk hierbij bijvoorbeeld aan een ipad waarmee je door de hoofdstraat loopt en virtueel om je heen kunt kijken hoe de situatie jaren geleden was.